Culturele uitwisselingsparty

13 februari 2021 - Málaga, Spanje

Afgelopen zaterdag ging ik 's morgens met twee vrienden en een altijd goedlachse gids naar een nationaal park: Guadalhorce. Guadalhorce bestaat uit een rivier en daarnaast uit een nationaal park met allemaal vogels. De gids gaf ons een hoop uitleg over het ontstaan van de rivier en nam ons daarnaast mee op een lange wandeling die zeker de moeite waard was. Vol trots liet hij ons de mooiste plekjes van het park zien; zelf was ik helemaal verkocht door de zonnebloemen in het park en uiteraard ook door de prachtige verdere natuur die je in Nederland niet snel tegenkomt.

's Avonds hadden we een party ter ere van de vele nationaliteiten die er in onze kamer zijn. We zijn namelijk met 3 Nederlanders en 1 Marokkaan. Nu zal je misschien denken hoe kan je dan een culturele uitwisselingsparty doen. Ik zal je één ding zeggen. Dat is heel makkelijk. We kwamen namelijk allemaal uit een andere provincie in Nederland. En ja Zeeland en Brabant verschillen heel erg van elkaar. Wat dacht je van onze Brabantse worstenbroodjes en de Zeeuwse mosselen. Is toch een wereld van verschil? En wonder boven wonder was het dat weekend ook net het weekend van carnaval. Dus wat dacht je van liedjes van: ik heb een toe- toe- toeter op mijn waterscooter van de Gebroeders Ko en van Links naar Rechts van de Snollebollekes. Die mochten natuurlijk niet ontbreken en wat had mijn Marokkaanse kamergenoot er een lol in om op die liedjes te dansen. Carnaval was voor hem echt een nieuw fenomeen. Maar je helemaal laten gaan op gekke Nederlandse muziek, dat kon hij wel waarderen.

Misschien is het leuk om wat te vertellen over het verloop van de avond. Mijn Nederlandse kamergenoot Menno begon met zijn Zeeuwse mosselen. Een heel verhaal over waarom Zeeland toch wel de beste provincie was om te gaan wonen. Klopte natuurlijk niks van, maar hij wist het wel mooi te verpakken en als afsluiting liet hij ons nog wat muziek van Danny Vera en Blof horen. Onze Marokkaanse kamergenoot Mo was gelijk verkocht door het liedje Rollercoaster. Dat vond ik wel mooi om te zien hoe iemand uit een heel ander land met een heel andere cultuur, met andere normen en waarden die we in Nederland kennen toch zo verkocht kan worden door Nederlandse muziek en verhalen van ons over Nederland. Moet ik er wel bij zeggen dat wij wel een beetje met een roze bril over ons land vertelden. De realiteit is natuurlijk anders.

Na dit uitstapje naar Zeeland gingen we naar mijn vertrouwde Brabant en daar kwamen ze de o zo lekkere worstenbroodjes. Het waren eigenlijk hotdogs, want ik had echt geen idee hoe ik hier worstenbroodjes moest maken, maar beter iets dan niets toch. En hoe kan het ook anders. Daar klonk dan het vertrouwde lied Brabant van Guus Meeuwis. En ja daar gingen we arm in arm van links naar rechts. Nadat ik de hele tekst van Guus Meeuwis aan mijn Marokkaanse kamergenoot had vertaald en een hele rede over carnaval had gehouden, mocht onze Marokkaanse kamergenoot Mo eens beginnen aan het ''hoofdgerecht'' om 12 uur 's nachts. Als je dacht dat is zo gepiept niet dus. 2 uur later; een hoop biertjes, muziek en snacks verder was zijn gerecht klaar. Toch was het meer dan de moeite waard, want het was erg verrukkelijk. Eén tip als je met Arabische mensen een feestje houdt en je wil op tijd eten, zorg dan dat zij beginnen met het klaarmaken van het eten. Want ja Arabisch eten heeft véél tijd nodig.

Al met al was het een zeer geslaagde avond en hebben we aan elkaar laten zien hoe mooi en leerzaam het is om onze culturen te laten zien aan elkaar.